Europaseminar på Gran Canaria

Denne uka har rundt 150 lærere og skoleledere fra de norske utenlandsskolene i Europa hatt sitt årlige fagtreff på Gran Canaria.

Vertskapet går på tur, og denne uka kunne vi ønske kollegaer fra Belgia, England og andre deler av Spania velkommen til årets event. Allerede fra første stund ble standarden satt da André Ulveseter sparket i gang konferansen med sine morsomme betraktninger rundt særskrivingsfeil. Dessuten lærte han opp forsamlingen i hvordan man skulle ønske læreren, eller foredragsholderen velkommen på en særdeles positiv måte. Trampeklapp og hurrarop preget dermed resten av seminaret før hver nye programpost.

Her ble mange viktige og aktuelle tema satt på dagsorden. Fra erfaringsutveksling om diverse innlærings- og undervisningsmetoder til kriseberedskap og psykososialt skolemiljø. Innimellom ble det tid til å friske opp bekjentskapene med kollegaer fra fjern og nær. Dessuten er middagen torsdag kveld noe av hovedpunktet for mange. Da kommer hver skole med hvert sitt underholdningsbidrag til festen. Festlig!

Noe av hensikten med disse samlingene er at utfordringer som utenlandsskolene har felles blir tatt opp, og at deltakerne får inspirasjon til sitt daglige arbeid på hver sin skole. Ved avslutningen fredag kunne man derfor si et klart "hasta la vista" til oktober neste år, der Malaga er vertskap for konferansen i 2017.