Finnbiff på Samefolkets dag

I dag er det Samefolkets dag. Den feires både nasjonalt og lokalt i Norge, men vi har sannelig hatt en liten markering her på skolen vår også.

Siden vi i år har to elever fra Karasjok, som er samer, var det ekstra hyggelig å kunne markere dagen. Det ble gjort både i 5., 6. og 7. klasse. Mikael og Daniel fra Karasjok viste fram bilder fra sin hverdag der nord. Klassene har sett filmen Veiviseren. I tillegg har mellomtrinnet lært om samisk kultur, religion, språk og skikker.

Men, ikke nok med det! Faglærer i Mat og Helse, Solbjørg Langnes, hadde finnbiff på menyen for 5., 6. og 7. trinn da elevene i 7. klasse skulle lage mat i dag. Finnbiff er god og tradisjonsrik mat, som samer og nordmenn setter stor pris på. Og maten smakte like godt i Syden som i Finnmark, skal vi tro de heldige middagsgjestene.