Hvorfor behandlingsreiser er viktig

Den Norske Skole Gran Canaria (DNSGC) og hvorfor behandlingsreiser er viktig.

Den Norske Skole på Gran Canaria har ca. 200 elever, og ble startet for ca. 30 år siden. Skolen har elever fra 1.klasse - 3.videregående. I tillegg til dette har de også ett tilbud til behandlingsreiser. På behandlingsreiser er det ca. 180 elever gjennom hele året. Behandlingsreiser er viktig fordi barn og ungdom med atopisk eksem eller astma, de blir mye bedre her på Gran Canaria. Dette på grunn av klimaet! For barn og ungdom med atopisk eksem er saltvann og sol den beste behandlingen de kan få. Saltvann renser på en måte eksemet og sola ``tørker`` inn eksemet som gjør at det blir mye bedre, i løpet av kort tid.

Det er som regel på vinteren det er som verst både for astmatikere og barn med eksem. Da er det vanskelig og konsentrere seg på skolen, holde på med aktiviteter etter skoletid osv. Når disse barna og ungdommene kommer ned til Gran Canaria er eksemet som oftest veldig ille og astmatikerne har veldig tung pust. Etter noen dager med intensiv smøring og mye bading i saltvann og masse sol, er de allerede mye bedre enn det de var når de kom. Dette kan ta 3-4 dager. Astmatikerne er også mye bedre i pusten. Når disse barna og ungdommene kommer tilbake til Norge er eksemet og astmaen mye bedre, og det vil også konsentrasjonen og oppmøte på skolen være. Dette er fordi de har fått god behandling i 3-4 uker og mye av plagene de hadde før de kom, er nå borte.

Det er også veldig mange som har veldig dårlig oppmøte på skolen hjemme i Norge, på grunn av sykdom og mobbing fordi de har eksem, og de sliter sosialt. Så kommer de hit med mange andre barn med samme sykdom og problemer. Det er ny klasse, ingen kjenner din bakgrunn. De får venner og får bedre helse. Når dette er bedre blir det morsommere å komme på skolen. De får bedre oppmøte og får gjort mye mer enn det de får gjort på skolen hjemme i Norge.

Behandlingsreiser hjelper som sagt ikke bare med sykdommen du har, men også mye sosialt, og gjør det lettere å komme seg på skolen. Dette tilbudet hjelper mange barn og ungdommer til en lettere hverdag, og gjør det lettere å leve med en kronisk sykdom. Mange barn og ungdommer er bra i eksemet og/eller astmaen i lang tid etter de har vært på behandlingsreiser.

Helene, (15) Oslo