Kjemi-talentet Ingmar kjemper om OL-plass

Ingmar Aarsland Forsberg fra Ås i Akershus er sisteårselev på skolen vår. Han har nettopp fått vite at han er blant de 160 av 1200 kjemielever som er gått videre til runde to i kvalifiseringen mot kjemi-OL I Thailand til sommeren.

– Hvert år bruker jeg å la alle kjemi 2-elevene kjøre gjennom denne inngangsprøven til OL, som er en repetisjon av alt de hadde første året i kjemi. Ingmar besto prøven med glans. Av 100 mulige poeng, måtte man ha 60 for å komme videre til runde to, og det hadde han med god margin, forteller en stolt kjemilærer, Roal Kjøl.

Det er ikke første gang han opplever dette på Gran Canaria. Forrige gang han var lærer her, kom ei jente helt til finalen i Tokyo og endte på en fin-fin 4. plass.

Ingmar er eneste eleven som har kjemi 2 ved skolen vår i år. Nettopp derfor er det at han nå gjør det så skarpt ekstra imponerende.

– Jeg synes det er både morsomt og interessant med kjemi, og kommer til å gjøre mitt beste i neste prøve også. Men der er det veldig høyt nivå, så jeg forventer ikke å bli blant de 16 som går videre derfra, betror Ingmar oss.

Roar skryter av eleven sin, som han mener har alle forutsetninger for å gjøre det bra innen realfag videre. Han har blant annet godt utviklede analytiske evner, noe som er en klar forutsetning for å jobbe med disse fagene.

Så spørs det egentlig om vi bare må ta oss råd til en reportasjetur til Thailand om Ingmar blir å finne i finalen til sommeren. Vi lar høre fra oss, og ønsker Ingmar all mulig lykke til i mellomtiden.