Klassetur VG1 til Tenerife

Hvis du ikke har vært på Tenerife før så har du virkelig gått glipp av noe.

Vakre strender, eksotiske dyrehager og ikke minst vulkaner fremstiller en stor del av øya under det «freshe» imaget den har skaffet seg gjennom de siste årene. Det er en stor favoritt blant barn og unge – og hit kan du reise både sommer og vinter. Vi elever i første videregående på Colegio Noruego tok oss en tur dit i slutten av September i år, og i nettopp denne artikkelen så vil vi dele noen av opplevelsene vi fikk på øya.

Reisen

Selve turen til Tenerife ble tatt henholdsvis med båt og buss. Grytidlig om morgenen før solen har fått steget opp var vi på vei. En trøtt busstur som startet ved skolen, som varte til vi kom til den nordlige siden av øya, Agaete, der båten vi skulle reise med skulle ta på passasjerene sine.

Buss ble skiftet ut med båt, og bare en time senere så satte vi våre ben for aller første gang på øya.

Dag 1 – Loro Parque

Vi var så tidlig ute at innsjekkingen på hotellet vårt, Masuru, ikke hadde startet, og istedenfor å vente på flere rom, så la vi fra oss bagasjen, og dro rett til Loro Parque, papegøyeparken. Kartet ved inngangen var virkelig nødvendig for å orientere seg i alt mylderet som møtte oss der inne. Vakre fugler og fisker i alle regnbuens farger, dyreshow og kafeer på hvert hjørne.

Vi fikk fornøyelsen av å overvære lekne sjøløver, atletiske delfiner, mektige spekkhoggere, farlige tigere samt pingviner og jaguarer. Mennesker i gule hatter med logonavnet til parken blander seg med dyr og ansatte, og det var forfriskende å kunne sitte litt ned i skyggen, og ta seg noe å spise i en av parkens mange kafeer.

Etter seks hektiske timer, og et fullknipset kamera så kjente vi oss slitne, og det var godt å kunne dra tilbake til hotellet, og omsider få sjekket inn på rommene våre. Den begivenhetsrike dagen ble avsluttet med felles middag på hotellet, og kortspill på rommene.

Dag 2 – Siam Park

Hvilken unger er det som ikke liker badeland? Ingen! Verken barn eller voksne virket misfornøyde i denne vakre vannparken, som er inspirert av Thailand. Siam Park oppfyller virkelig alle forventinger man har til den, med sine elleville badesklier, og avslappende bølgestrand. Bambushytter som selger alt i fra suvenirer til forfriskninger. Oppmerksomheten gikk ofte til to populære sklier; Dracon og Vulcano. Hylende mennesker i gummiflåter, og mye latter blandet seg med støyet fra alle menneskene.

Vi dro tilbake til hotellet på ca. samme tidspunkt som kvelden i forveien, men nå ble kvelden brukt til andre fornøyelser. Byens kveldsliv måtte oppdages, og det ble det så sannelig. Den lille klassen vår ble delt opp i små og store grupper, og veiene våre ble skilt av ved ankomsten til hotellets taxier. Noen dro på shopping, andre koste seg på en koselig restaurant. Innen kl. var elleve, så var omsider alle inn på rommene sine – utslitt etter en lang dag.

Dag 3 – Teide

Spanias høyeste fjell, verdens tredje største vulkan, og det høyeste fjellet over noen øy i Atlanterhavet – samlet i ett lite navn, Teide. Den sovende vulkanen er ett stort samlingsted for turister over hele verden, og det er garantert sted som er verdt å oppleve. Temperaturen var kjøligere enn forventet, og vi ble i tillegg overrasket med regn. Guiden vi hadde med oss pekte ut flere populære steder som vi stoppet opp ved, og bilder ble knipset.

Vi hadde planlagt å ta Gondolbanen opp fra 2500 – 3500 moh., for så å bestige de siste 200m opp til toppen, men på grunn av høy vindhastighet så var ikke det lenger mulig. Vel, vi lot oss ikke stoppe av det. Først dro vi innom et turistinformasjonssenter der vi fikk se en film om djevelen i Teide, samt at vi fikk kjenne på vekt og se forskjellige typer stein slik som vulkansk aske og pimpstein.

Det ble en del pauser på veien før vi stoppet ved en restaurant oppe i fjellene hvor vi spiste en god, kanarisk middag, og brukte litt tid på å sjekke ut noen boder hvor de solgte suvenirer fra Teide. Vi kjørte ned fra fjellet, og parkerte ved operahuset i Santa Cruz, hvor vi fikk se på steinene ved havet nedenfor operahuset hvor flere kjente personer er blitt malt.

Vi sa farvel til Tenerife den kvelden idet vi dro tilbake i båten igjen.

Det var en fin tur som anbefales alle, både barn og voksne. Klassen har blitt bedre kjent i vakre, fremmede omgivelser, og vi har fått mulighet til å kjenne hverandre på en annen måte utenfor skolesettingen. Det var en «fresh» tur!