Lærer'n sitter 6.000 kilometer unna

En norsk skole i utlandet har ikke automatisk tilgang på de samme ressurser som skolene i Norge. Kjersti, realfagslærer på Gran Canaria visste råd. Hun inviterte lærer'n på Skype.

Som en del av biologiundervisningen i biologi 1 inngår diskusjon av problemstillinger knyttet til organdonasjon. Biologi 1 elevene har hatt en hel fagdag med dette temaet, men hvordan er det egentlig å ha fått et organ fra en annen person? Via Skype fikk vi høre historien til en person som hadde mottatt en nyre fra sin mor. Elevene fikk stille spørsmål og vi fikk også oppdatert informasjon om hvor mange som står på venteliste, at Norge er et land som ligger høyt oppe på listen over foretatte organtransplantasjoner og at vi hver i sær bør ta et standpunkt til organdonasjon.

Takk til Mimi Kleiberg ved stiftelsen Organdonasjon som gjorde dette mulig!

Mer informasjon om organdonasjon finner du på organdonasjon.no