To nye valgfag på ungdomsskolen neste år

Fra og med neste skoleår blir det noe helt nytt når det gjelder valgfag for ungdomsskoleelevene. Her får du presentert de nye fagene, så kan du allerede nå begynne å tenke på hva du vil velge.

Koding
Dette faget er flunkende nytt fra Kirke- og undervisningsdepartementet, og er foreløpig en prøveordning på tre år. Skolen vår er den eneste utenlandsskolen som er plukket ut som forsøksskole.

- Faget er praktisk, og morsomt for deg som liker å fikle litt, forteller læreren for det nye valgfaget, Vebjørn Nergård.

Faget er todelt, Det ene går på modellering - som vi si at man får litt innsikt i hvordan tekniske duppeditter fungerer, og hvordan du kan styre dem. Du vil lære å lage apper eller spill.

Koding er den praktiske delen av faget. Her kommer du til å bruke dataverktøy for å lage bakgrunn på telefonen eller pcen din eller hendelser i et spill. Du kan for eksempel lange tegneserier.

Det andre faget er Medier og Informasjon. Det er medielærer Solveig Langmoen Kalbakk som har kontroll på dette, og timene vil stort sett gå med til å lage en digital skoleavis.

- Vi kommer til å gå gjennom etikk og lover som gjelder når man publiserer noe på nett, enten det gjelder sosiale medier eller nyheter. Fagplanen er lik for alle tre årene, og du viil få anledning til å lære litt mer om intervjuteknikk, fotografering, lydopptak og filming. Å publisere på nett er noe alle gjør, og dette faget hjelper deg til å holde tunga rett i munnen, uten å bryte lover, eller utsette deg for unødige farer, opplyser Solveig Langmoen Kalbakk.

Begge valgfagene har to timer per uke, og avsluttes til påske.