Nytt hjelpemiddel i leseopplæringen

Den Norske Skolen Gran Canaria er en dysleksivennlig skole og i den forbindelse har flere av skolens spesialpedagoger fått opplæring i bruk av «Lydfargemetoden». Dette er et pedagogisk verktøy til bruk i generell lese- og skriveopplæring for elever på ulike trinn. Elever som har brukt metoden øker sin fonologiske bevissthet (altså hvordan lydene fungerer i språket), og utvikler en raskere og sikrere avkoding. Metoden er spesielt utviklet for å hjelpe barn (og voksne) med lese- og skrivevansker. 

Elever fra 5. og 6. klasse har jobbet med lydfargemetoden en periode, og de kan fortelle at: 

* Det er lettere å lese med lydfargemetoden. 

* Lettere å forstå dobbel konsonant 

* Lettere å skrive riktig. 

* Kjekt å jobbe med lesing på en annen måte. 

* Jeg likte godt å hoppe og spille hangman 

* Jeg likte å farge ord. 

Elevene anbefaler lydfargekurs til alle som vil bli bedre å lese!