På pilegrimsfeiring i Teror

Omtrent alle kommuner på Gran Canaria (og andre kanariøyer) har sin egen pilegrimsfeiring. Romeria, som det heter på spansk. Det som er spesielt med Teror er at at Gran Canarias skytsengel, Virgen del Pino (furujomfruen) skal ha vist seg i et tre ved siden av kirken der. Se bildet av treet i bildeserien. Dermed er også treet hellig, og Teror er det helligste av alle steder på Gran Canaria.

Hele videregående dro til Teror mandag for å bivåne denne store feiringen. Det kommer folk fra hele øya og de andre kanariøyene til denne pilegrimsfeiringen. Elevene, som var spent på både opptog og stemning, gledet seg. Skuffelsen var derfor stor når det viste seg at arrangørene hadde utsatt opptoget denne dagen til etter vår avreise. Men vi fikk se mange flotte, pyntede hus og mennesker. Stemningen lignet ikke lite på vår egen 17. mai-feiring, med salg av mat og drikke og dill og dall.

Elevene fikk flere oppgaver knyttet til fagene de har på skolen, og det ble tatt hundrevis av bilder. Både familie og venner får nok glimt fra dagsturen vår i dag.