Spennende fysikk-tur til La Palma

Mandag 12. desember ble en opplevelsesrik dag for fysikklassene.

Hele dagen gikk med da elevene i Fysikk 1 og 2 tok turen til NOT (Nordic optisk teleskop) på La Palma. Her fikk de en grundig og god omvisning, forklaring på hvordan en jobber som astrofysiker og se en del av de tekniske utstyret en bruker når en observerer universet. I tillegg fikk elevene gode svar på spørsmålene de hadde i forhold til fordypningsoppgaven de jobber med i fysikk. Anlaug Amanda, den norske astrofysikeren, som er tilsett på observatoriet tok vel imot oss og var godt budd både på omvisning og spørsmål.

Det var tid til en tur på toppen av Roque de los Muchacos 2426 meter høyt. Selv om det var levende tåke i området denne dagen fikk vi likevel en følelse av hva utsikten virkelig kunne være.

Dagen ble avsluttet med byvandring i hovedstaden på La Palma, Santa Cruze de la Palma. Her ble det tid til shopping og å kjenne litt på julestemningen i den koselige spanske byen.

Linken til NOT sine hjemsider: http://www.not.iac.es/