Tur til verdens største fysikkeksperiment, CERN

Elever fra Fysikk 1 og Fysikk 2 har i hele år solgt kaker og gode lunsjretter til medelever og lærere for å finansiere en tur til CERN og Genève i Sveits. En vill idè som mange stilte seg tvilende til ville være mulig og realisert bare ved hjelp av kakesalg.

Men elevene lot seg ikke stoppe av det, og samlet inn smått utrolige 3700 euro. Det dekket fly og hotell for åtte flinke elever.

18.juni landet en forventningsfull gjeng i Genève. Vi installerte oss på hotell i Frankrike. Det var en liten trikketur fra sentrum, men helt greit.

Vi troppet opp på CERN tidlig om morgenen dagen etter til en avtalt omvisning. Vi fikk tildelt vår egen forsker som tok godt imot oss, og vi tok plass sammen med en stor klasse fra England.

Etter en times generell introduksjon av CERN dro vi og besøkte testsenteret. Her blir alle elementene til Large Hadron Collider grundig testet før de blir installert i den store tunnelen 100 meter under bakken. Vi fikk se hvordan hele systemet er bygd opp, fra innerst til ytterst. Og vi fikk høre om hvilke utfordringer forskerne har møtt på og hvordan de har løst disse. En meget interessert gjeng stilte gode spørsmål, og fikk gode og utfyllende svar fra vår meget dyktige guide.

Vi lært mye nytt, og det var veldig inspirerende for både lærere og elever å oppleve dette i praksis.

De ulike bygningene som utgjør CERN ligger spredt over et stort område og vi hadde vår egen buss som fraktet oss rundt.

Etter testsenteret dro vi for å se på et spesielt prosjekt som kanskje få vet om. En viktig del av CERN og partikkelfysikken dreier seg om å måle og kartlegge stråling fra rommet. CERN har derfor fått montert en partikkeldetektor utenfor atmosfæren, på romstasjonen ISS. Den sender signaler direkte til et CERN, og forskerne der sitter hele døgnet og analyserer partikler som treffer jordens ytre atmosfære.

I tillegg ble det tid til å besøke to faste utstillinger på CERN. Utstillingen «Microcosm», og «Universe of particles» i den store globen var flott lagt opp. Alt sammen presentert på en aktiviserende og lærerik måte. Vi brukte absolutt hele dagen på CERN, og det var en sliten gjeng som tok trikken ned til Genève sentrum igjen den ettermiddagen.

Vi hadde bestilt ettermiddagsfly dagen etter og det ga oss anledning til å undersøke mer av byen. Geneve er også hovedsete for flere store FN-organisasjoner. Mange fikk også med seg en omvisning i de meste sentrale FN-bygningene, og vi fikk også se gjennom glassdøren at FN’s Menneskerettsråd hadde en av sine årlige sesjoner.

Vi landet på Gran Canaria etter tre hektiske, lærerike og veldig hyggelige dager. Det var så vidt vi rakk flyet fra Madrid, og noen kofferter ble stående igjen i Sveits, men alt ordet seg til slutt, for alle.