Vil du ha en stressfri russetid?

Hvert år velger noen å feire russetiden sin på Gran Canaria. Her får du en smakebit på aktivitetene til russen 2015.

Russen på Gran Canaria feirer ikke russetiden like lenge og mye som russen i Norge. Men denne uken er det «terroruke», og både elever og lærere har fått smake russens straffemetoder.

- Vi bruker russetiden til å forbedre samholdet i klassen vår. Mens russen i Norge ofte har fester hjemme, går vi heller ut sammen. I helgene. Vi skal snart avslutte skoleåret her på Gran Canaria, og må derfor knytte enda sterkere bånd. Da passer det godt å være russ, sier visepresident Anna.

Årets russ oppfører seg veldig pent. Tidligere kull har skjøvet grensene for hva som er passende å gjøre på skoleområdet foran seg. Derfor er det bare uskyldig moro å se på skoleplassen nå om dagen.

En russ på Gran Canaria har en langt rimeligere russetid enn sine medruss i Norge. Her bruker de rundt 2000 kroner på klær og russekort. De har ingen biler, og får bruke skolen gratis til russedåp og andre aktiviteter. Alkoholen er mye rimeligere her, så ingen blir blakk av å være russ på Gran Canaria!

Alle må skjønne at det er et godt alternativ å være russ på Gran Canaria, og det er fortsatt ledige skoleplasser for neste skoleår.

Av: medieelevene i VG2 og VG3

Alle foto: : Daniel M. Danielsen & Andreas Ervik