Fysikk prosjekt

Her på skolen skjer det andre ting enn bare rent teoretiske oppgaver. Fysikk klassen på VG2 har jobbet med noe ganske så spennende i fysikken de siste ukene. Der bruker de solens energi og varme for å forsøke å lage mat.

På et av bildene kan du se en parabolantenne som er dekket med en blank ledende tape som reflekterer solstrålene til et brennpunkt. Det har vært nok varme til å koke et egg i brennpunktet. På bildet gjøres det forsøk på å steke pannekaker.

På noen av de andre bildene kan dere se at de har bygget en stor linse som gjør en tilsvarende oppgave som parabolantennen, men på en annen måte. Denne linsen lagde de ved å helle vann på plasten på toppen av konstruksjonen. Linsen samler solstråler på samme måte som et forstørrelsesglass. Her samles solstrålene mot et brennpunkt. Forskjellen i forhold til parabolen er at solstrålene går gjennom linsen mens parabolen reflekterer strålene. Med linsen klarte en å svi treverk, men pannekakestekingen ble ikke helt vellykket selv om en kvadratcentimeter av pannekaken ble svidd helt svart. Plasten i linsen strakk seg med tyngden av vannet slik at brennpunktet flyttet seg. Dermed stod ikke steikepannen i brennpunktet hele tiden. Dere kan også se bilder av sluttresultatet etter forsøk nummer to på stekingen. Tyngden av vannet medførte at plasten sprakk og vannet havnet på bakken.