Fra skoletaper til verdenserobrer

av: Solveig Langmoen Kalbakk

Samuel Massie bergtok elevene på ungdomsskolen og videregående med en spennende historie fra sitt eventyrlige liv, blant annet på ekspedisjon til Antarktis med Berserk.

– Jeg var en typisk skoletaper som etter hvert mistet all selvtillit og interesse. Hverdagen besto av skulking, narkotika og en flukt fra livet. Jeg har dysleksi, men fikk stadig nye diagnoser. Det gjør ikke akkurat livet lysere, fastslo Samuel foran et lydhørt publikum på Colegion Noruego torsdag før påskeferie.

Folkehøyskolen ble redningen, og gjennom fag som friluftsliv og seiling fant han et nytt holdepunkt og interesse i livet.

Etter dette året var han klar for alt, og skjebnen ville at han ble med på tokt til Sydpolen. Sammen med Jarle Andhøy og Berserk.

Samuel Massie fortalte levende om den utrolige historien, der tre av kameratene forsvant. Livet ble snudd på hodet. Han klarte å bruke dette positivt, det ble et vendepunkt i livet. Nå reiser han rundt og inspirerer skoleelever til å ta fatt i eget liv og finne sin egen plattform i livet.

Hold fast! Det er Samuel Massie sitt motto. Vi tror mange av elevene fikk innsikt i at troen på seg selv er den aller viktigste for å komme seg videre i livet.