Innkvartering

Egen leilighet

Egen leilighet – hybel

Flere av våre elever velger å gå sammen og dele en leilighet i Arguineguin, Patalavaca eller i Puerto Rico.

Det kan være en god ide å kjøpe en charterbillett i august og bo de første par ukene på hotell for å undersøke flere alternativer.

Via vår gjestebok kan de som vil dele leilighet med andre elever gi beskjed og håpe på at noen tar kontakt før skoleåret er i gang. Prisene varierer avhengig av beliggenhet og størrelse, men dersom to til tre elever deler en leilighet skulle det være mulig å få til en grei standard for 3500- per elev per måned.

Det er en del billigere i Puerto Rico enn i Arguineguin, men det anbefales ikke. Dette pga mye nattestøy i deler av området.

Generell informasjon

Det finnes mange boligformidlere i området. Et søk på nettet vil gi mange treff. Det er ikke vanskelig å finne leilighet eller hus for lengre eller kortere perioder.

Det anbefales å ta direkte kontakt eller å reise ned på en chartertur før oppholdet, eventuelt når oppholdet starter, bo to til tre uker på hotell mens man sjekker ut priser, tilgjengelige boliger osv.

Vær oppmerksom på at i byene utenfor turistområdene, er prisnivået lavere og muligheten for å bli kjent med den kanariske kulturen større. Det går lokalbusser over hele øya.

Her er en lenke hvor du kan finne bussrutene: Bus Global

Vertsfamilie

Skolen inviterer vertsfamilier til å være stedfortredende familie på Gran Canaria. Vi har ikke lovhjemmel, eller myndighet til å sjekke opp hver enkelt familie. Skolen har heller ikke noen rolle i avtaler som inngås mellom familie i Norge og vertsfamilie på Gran Canaria. Vi kan ikke være tilstede for å avgjøre uenigheter eller liknende, dersom det skulle oppstå. Dersom det blir uenigheter i forhold til skrevne avtaler, må dette ordnes mellom hver familie. Skolen kjenner til at dette kan skje en sjelden gang gjennom tilbakemeldinger vi har fått. Dersom ungdom/foreldre da ønsker å avslutte forholdet til vertsfamilien, kan de ta kontakt med skolen dersom de ønsker ny vertsfamilie. Noen ganger er det «kjemien» som ikke stemmer. Skolen vil i disse tilfellene være behjelpelige med å skaffe nye vertsfamilier, dersom det er noen ledige. Skolen har desverre ikke noen hjemmel i henhold til lovverk til å megle, eller løse opp i eventuelle konflikter.

Avtaler mellom foreldre og vertsfamilie: Vi ser for oss at mange avtaler kan bli forskjellige i forhold til både behov og ønsker fra begge parter. Vi mener at når det foreligger skriftlig, signert avtale som ivaretar husregler, forventinger om innetider, ro på rommet og liknende, blir oppholdet forutsigbart for alle parter.

Et minimum i en «pakkeløsning» vil være at eleven har tilgang på eget soverom med seng m/tilbehør, skrivepult/stol, klesoppbevaring og Internett (det er vanlig at Internett benyttes som kommunikasjon med foreldre/venner i form av skype/facetime i tillegg til skolearbeid). De må også ha avtale om bruk av fellesområde som bad, toalett, kjøkken og vaskemaskin dersom de ikke er innlemmet som fullverdige medlemmer av familien. Det er også nødvendig at foreldre/vertsfamilie gjør avtale om praktiske ærender der det kreves underskrift av person over 18 år (eks; sykehusbesøk, anmeldelse av frastjålet mobiltelefon, o.l.) Denne løsningen har så vidt skolen kjenner til, vært priset av vertsfamilier til 500 euro pr måned. Dersom det gjøres avtaler om at ungdommen skal delta i husholdningen til middager o.l. vil det være naturlig at det avtales hvor mye som skal innbetales månedlig i kostpenger. Skolen har et forslag til avtale liggende. Denne er utarbeidet sammen med tidligere rektor, tidligere internatbestyrer og tidligere FAU-leder.

Å bo i et fremmed hjem med andre mennesker

Det å være ungdom i et fremmed hus, vil ofte bety litt andre vaner, rutiner og oppgaver enn det man selv er vant til hjemmefra. Dette opplever også de som tar inn ekstra ungdom som skal bo hos seg. Man vil kanskje være nødt til å delta i en annerledes hverdag enn den man kjenner fra Norge. Nettopp dette er noe av det som kan være spennende ved å komme til en ny kultur. Forskjellen kan oppleves enten det er en norsk eller en spansk vertsfamilie. Vi vil gjerne være litt preget av å bo på en varm og lys øy. Vi har lys lenger ut over ettermiddagen enn det er på vinteren i Norge, og dagene kan nytes lenger før man spiser middag o.l.

Meld deg gjerne som vertsfamilie

Skolen ønsker ved fordeling av vertselever å kunngjøre antall voksne og alder på evt barn, samt hvilke fasiliteter de tilbyr i en anonymisert tekst. F.eks:

"Vertsfamile består av to voksne og sønn på 13 år og datter på 3 år. Vertselev vil få rom på ca 8 m2, deler bad med annen vertselev, tilgang til kjøkken. Vil få eget kjøleskap -evt- hylle i kjøleskap med familien. Må selv lage mat, men vertsfamilie er behjelpelig med transport av matvarer en gang pr uke. Tilgang til vaskemaskin to faste kvelder pr uke»

Dersom eleven og familien i Norge finner en familie atraktiv, vil vi formidle kontakt. Skolen har også noen maler for kontrakt/avtale, men dette er kun forslag.

Internatet i Los Teques er nedlagt

Skolen har ikke tilbud om internat.