Hvordan søker jeg skoleplass?

For å søke skoleplass må du benytte vårt søknadssystem. Du må registerer deg som bruker, før du kan fylle ut søknaden. Du kan både registrere deg og fylle ut søknadsskjema for alle trinn her. Konfigurer URL-mønstre.

Hvordan finner jeg et sted å bo?

Det finnes mange boligformidlere i området. Et søk på nettet vil gi mange treff. Det er ikke vansklig å finne leilighet eller hus for lenger eller kortere periode. Det anbefales å ta direkte kontakt eller å reise ned på en chartertur før oppholdet, eventuelt når oppholdet starter, bo to til tre uker på hotell mens man sjekker ut priser, tilgjengelige boliger osv.

Når er eksamen?

Skriftlig sentralgitt eksamen er i mai/juni. Eksakte datoer endres fra år til år og offentliggjøres på hjemmesiden til udir.noLokalt gitt muntlig eksamen for videregående, forsøker vi hvert år å få til i siste eller nest siste skoleuke. Tidspunkt informeres til elevene via fronter.com/dns/elev og foreldre så fort vi har datoene klare.

Hva koster det, sånn ca. for å leie leilighet pr måned?

Det varierer veldig. Det er mulig å finne leiligheter fra 400 euro pr mnd og oppover dersom man vil bo alene. Det varierer derimot veldig mellom de forskjellige områdene.

Er det lett å finne en annen elev å bo sammen med?

Legg inn et innlegg på gjesteboka vår der du ber om en å dele leilighet med. Mange elever ønsker dette.

Jeg ønsker å begynne på vidergående hos dere til høsten. Men hvordan er det å bo der alene når jeg er under 18 år?

Når du bor alene her og er under 18 år, må du ha en som er verge. Dette ser vi at elevene finner mange løsninger på.

• Noen deler leilighet med noen som er over 18 år, og den eldste er verge til den yngste.
  • Noen leier seg et rom hos vertsfamile, der vertsfamilien er verge.
  • Noen har fått formidlet en avtale med ei spansk dame som følger opp praktiske ting og vergebiten mot en liten betaling pr mnd.
  • Noen bor her uten verge (det er ikke å anbefale)