Lærerstudenter på Sydenopphold

De er unge og fremadstormende. De er inne i sitt fjerde og siste år på lærerutdanningen, og har nettopp landet på Gran Canaria for å prøve ut sine pedagogiske evner på elever fra 5. til 10. klasse på skolen vår.

Til daglig er Tonje, Birthe og Kristine å finne ved Nord-universitetet i Bode. De må forsikre hverandre om at de sier det rett, for navnet avløste nylig Universitetet i Nordland.

- Vi er inne i vårt fjerde og siste år, men fra 2017 blir lærerutdanningen på fem år. Vi kommer uansett til å fortsette med masterstudier etter vi er ferdige til sommeren, forteller Tonje Solhaug Joakimsen fra Sør-Arnøy. De to andre nikker bekreftende.

Med et masterstudium åpner mulighetene seg for også å kunne undervise i videregående skole, om lysten til det melder seg.

- Jeg trives godt med trinnene fra 5. til 10. klasse. Det var det jeg valgte da jeg søkte lærerutdanningen, og det blir der jeg antakeligvis kommer til å jobbe senere, betror Kristine Lund Klippenvåg fra Lurøy oss.

Nå venter fire uker med praksis på Gran Canaria. Hver uke sender de en logg hjem til sine overordnede på universitetet, og på skolen får de en praksislærer å forholde seg til.

- De første to årene på lærerutdanningen må vi ha praksis på steder rundt i Norge. Men de to siste årene, kan vi ønske oss til utlandet. Vi forsøkte Svalbard, men det var umulig. Derfor ble det Gran Canaria, og det gleder vi oss til, sier Birthe Nyheim fra Korgen.

Elevene har nå fire uker med spennende undervisning å se fram til. De legger seg nok ekstra i selene de tre unge studentene. Det er tross alt avgangsår for dem. Vi ønsker dem velkommen og lykke til.