Nysgjerrigper

Full fres med forskning på barnetrinnet!

Nå er 3.-7. klasse i gang med nysgjerrigperprosjekter og det forskes på masse spennende. I 3. og 4. klasse lurer elevene på om frø som såes i mørke rom blir like som de som såes i sollys. Denne uka har de sådd frøene og venter spent på at spiringen skal komme i gang.

5. og 6. klasse har hørt at poteter kan få ei lyspære til å lyse. Men er potet den beste frukten eller grønnsaken til å lage strøm? De har begynt å teste ut ulike frukter og grønnsaker for å se hvem som gir mest strøm. For å finne svar på oppgavene har klassen jobbet på labben og testet fruktene med sinkspiker, kobbertråd, multimeter, voltmeter og pH-papir.

7. klasse synes bordtennis er gøy. Det er så gøy at de vil forske på hvilken trening som gjør deg bedre i bordtennis. Lønner det seg å trene mye alene eller er det bedre å trene sammen med noen. Både timer, friminutter og ettermiddager går med til å spille bordtennis. Dette forskningsprosjektet har allerede gitt noen ekstra hyggelige resultater, klassemiljøet har blitt supert. Mye samarbeid mellom alle har gjort at klassen har det veldig hyggelig sammen.