Politikk i praksis

Elevene i VG2 og 3 som har Politikk og Menneskerettigheter som fag, har sendt oss denne artikkelen. Det er rart med å kjenne virkeligheten på alvor.

Fredag spilte Politikk og Menneskerettigheter-klassen et interaktivt spill på fn.no. Spillet gikk ut på få sikkerhetsrådet i FN til å stemme for eller imot at Esturia skal få bygge atomkraftverk. Vi satt oss i en ring i klasserommet og fikk utdelt land vi skulle spille. Dette ga alle elevene mulighet til å delta i timen.

Tilbakemeldingene fra elevene er positive. «Vi har lært at det kan ligge økonomiske motiver bak landenes valg i sikkerhetsrådet. Det kan være vanskelig å få alle landene som har vetorett til å stemme for eller mot en sak fordi det finnes mange interessekonflikter.»

Elevene syns dette var en kreativ måte å holde undervisningen på og en fin måte å starte en fredags morgen.

Skrevet av elevene i klassen