Skole i sola med god bedring

Ni ganger i året kommer en spesiell gruppe til Colegio Noruego. Det er barn eller ungdom fra hele landet, som gjennom Rikshospitalets behandlingsreiser får en helsebringende skoleperiode på fire uker på Gran Canaria.

Akkurat nå er det ungdomsskoleelever som er her. Etter snart tre uker kan de melde om god bedring av eksem, astma og allergier. Sivert er her for sjette gang, og sier at etter en måned her, holder hudplagene seg unna mange måneder i etterkant.

- Det er en fin gjeng, som har avtale med skolen sin hjemme om faglig opplegg. Jeg veileder så godt jeg kan. Her florererer det av lærerverk og forskjellige fag, så det er en fordel å kunne snu seg rundt litt fort, forteller lærer for behandlingsreiser, Caroline Elise Strømsnes.

Det er fastlegen til ungdommene som avgjør om de er syke nok til å kunne søke om å bli med på en behandlingsreise. Blir de godkjent, får de stå i kø og søke. Det er venteliste for å komme med. De får reise og opphold gratis, men må betale for utflukter. Dessuten er det en egenandel på 120 euro, som hver deltaker må betale.

- Vi bor på helsesenteret Valle Marina, rett ved siden av skolen. Der har vi treningsopplegg hver dag. Dessuten beordres vi på stranda for å bade i saltvannet og få sol på kroppen. Det er litt av et liv, innrømmer veteranen Sivert.

Han forteller at de er på mange utflukter utenom skoletid. Både i fornøyelsesparker og den kanariske fjellheimen.

Det kommer et samstemmig ja fra ungdommene når vi spør om de liker seg, og har lyst til å komme igjen. De er godt fornøyd med lærer Caroline, og kanskje finner vi noen av dem på søkerlisten til videregående skole om en stund?